Damiën zit in groep 8 en heeft de laatste weken van het schooljaar eigenlijk alleen nog maar leuke dingen in het vooruitzicht. Een tijdje geleden kwam hij naar me toe met het verhaal dat hij naar Risk Factory in Venlo zou gaan. “Iets met veiligheid ofzo.” voegde hij daaraan toe. Dat zijn dingen die ik eigenlijk ook heel erg interessant zou vinden voor mijn website, maar de school vroeg niet om hulpouders. Helaas. Op het allerlaatste moment kwam daar verandering in. Een kwartiertje voor de bus zou vertrekken kreeg ik namelijk telefoon van de juf met de vraag of ik mee kon gaan.
Inhoudsopgave
Race tegen de klok (veilig uiteraard 😉 )
Als er niks anders gepland staat en de kinderen zijn op school, dan zit ik op maandag vaak een paar uurtjes bij mijn moeder te werken aan mijn website. Op die ene dag krijg ik vaak meer gedaan dan in al die ’tussen-de-soep-en-aardappelen-uurtjes’ die ik thuis heb. Ik had een waslijst aan dingen die moesten gebeuren en was daar ook druk mee bezig. Tot ineens de telefoon ging om 11 uur. School. Mijn eerste gedachte was dat 1 van de kinderen ziek zou zijn maar het bleek de juf van Damiën te zijn. Er was een begeleider uitgevallen en Damiën had aangegeven dat ik het wel leuk zou vinden om mee te gaan naar de Risk Factory. “Heb je toevallig zin en tijd om mee te gaan?” vroeg de juf.
Terwijl ik mijn computer afsloot en spullen begon in te pakken maakte mijn moeder een lunchpakketje voor me. Over een kwartiertje zou de bus al vertrekken. Het was dus een kleine race tegen de klok. Veilig uiteraard. 😉 10 minuten na het telefoontje parkeerde ik mijn auto op de oprit waar Dave en Landon op me stonden te wachten met een flesje water. “Veel plezier!” hoorde ik hem nog roepen terwijl ik een sprintje trok naar de school.
Risk Factory Venlo
Ik was netjes op tijd in de bus en Damiën zwaaide met een grote lach op zijn gezicht naar me. De reis naar Risk Factory in Venlo kon beginnen. Ik had geen flauw idee wat ik me ervan moest voorstellen dus ik stapte er behoorlijk blanco in. Eenmaal aangekomen in Venlo stopte de bus voor een enorm geel gebouw waar met grote zwarte letters Risk Factory op stond. De beleving voor de kinderen begint al zodra ze de bus uitstappen. Iedereen loopt het terrein op, maar is dit wel zo veilig? Een gele lijn geeft aan dat het veiliger is om dicht bij de bus te blijven in verband met ander verkeer.
Bij Risk Factory staat beleving dus centraal. Hoe gaan kinderen om met bepaalde situaties die in het dagelijks leven kunnen voorkomen? Bij aankomst worden de kinderen verdeeld in groepen. Elke groep gaat met een begeleider van school en een begeleider van Risk Factory de ruimte in. De ruimte is verdeeld in verschillende, kleinere ruimtes. In elke ruimte beleven ze een levensechte situatie en wordt er gekeken hoe ze zouden handelen.
Wanneer bel je 112?
De eerste ruimte waar mijn groep en ik in terecht kwamen was heel klein. Er stond een tv en een telefoon. De begeleider van Risk Factory gaf informatie over 112. Wanneer bel je 112? En wat als je het voor de grap doet? Wist je dat je daar een flinke boete voor kunt krijgen? Wat moet je allemaal zeggen als je iemand aan de lijn hebt? We gingen het oefenen. Damiën kreeg als scenario: “Je loopt met de hond en ziet iemand bij een gebouw waarvan je denkt dat het een inbreker is. Wat doe je?” Damiën besloot 112 te bellen in deze situatie en dat mocht. Met de telefoon belde hij naar de centrale (binnen Risk Factory. Hier zitten mensen die dit verhaal meespelen) Hij moest allerlei vragen beantwoorden (waar ben je, wat zie je, hoe ziet de dader eruit, enz) en dat bleek nog best lastig te zijn.
Ook werd er verteld over ICE, In Case of Emergency. Hebben de kinderen hier al eens over gehoord? En hebben ze een ICE in hun telefoon staan?
Lees ook: In Case of Emergency app
Brand en brandveiligheid
Vervolgens gingen we naar een andere ruimte. Dit bleek een soort woonkamer te zijn. Er werd verteld over brandveiligheid, rookmelders en wat je moet doen als er brand uitbreekt in je huis. Ineens was er rook en brak er dus ‘brand’ uit. De kinderen moesten uit de woning komen en het was de bedoeling dat ze 112 zouden bellen. Ook hierbij kregen ze weer de centrale in de Risk Factory zelf aan de lijn. Ze houden dus niet daadwerkelijk een 112 lijn bezet.
Ik hoorde een andere groep kinderen in volle paniek door elkaar schreeuwen toen ze de 112 centrale belden. De medewerker van de centrale kon de kinderen niet eens verstaan. Belangrijk ding geleerd: als je 112 belt, wat de situatie ook is, probeer altijd zo rustig mogelijk te blijven en duidelijk je verhaal te vertellen.
Ook leerden de kinderen waar de brandkranen op straat zaten en hoe de brandweer kan zien waar ze zitten. Interessant om te weten, want dat wist ik dus ook niet.
Online veiligheid
Wie accepteer je online en wie niet? Deze generatie jongeren is vooral online te vinden en we vinden het belangrijk dat ze er bewust mee omgaan. De kinderen moesten een fictief account aanmaken bij een soort Facebook en kregen alllerlei vriendschapsverzoeken. Later kon de begeleider van Risk Factory terug zien hoeveel kinderen deze verzoeken hadden geaccepteerd. Iedereen accepteerde de klasgenoten (want die kwamen ook voorbij) maar er waren ook kinderen die vreemden accepteerden. Waarom? “Het is een meisje en ze vindt paarden leuk.” (Het bleek een kinderlokker te zijn met een nep-profielfoto) of “Het is een fotograaf” De kinderen accepteren makkelijk vreemden. Hier is dus nog wel wat onderwijs in nodig.
Lees ook: De kracht (en het gevaar) van social media
Gezondheid
Ik denk dat Risk Factory hier nog best wel wat winst in kan behalen. In dit scenario ging het kort over voeding en hoe jij je voelt. Ben je gelukkig? Ben je tevreden met je leven? Wat de kinderen hier beleven is dat ze erachter komen hoeveel suikerklontjes er in (ogenschijnlijk) water en ranja zitten.
Zoals ik al zei denk ik dat de beleving hier best iets uitgebreider/anders zou kunnen. Wellicht met een Cross the line activiteit zoals in onderstaand filmpje. Wie is er wel eens gepest? Wie heeft er een ouder verloren? Op deze manier zou je meer inzicht krijgen in de gevoelens van anderen. Iets wat erg belangrijk is voor de geestelijke gezondheid. Voeding is daarnaast ook een essentieel onderdeel van gezondheid, echter bestaan de ‘slechte’ voedingsstoffen niet alleen uit suiker. We hebben ook kleurstoffen en E-nummers, hoe is voeding door de jaren heen veranderd? Maar vooral: hoe kun jij iets aan je eigen levensstijl veranderen, mocht je dat willen?
De dode hoek
Nog even en dan is het schooljaar voorbij. Groep 8 leerlingen sluiten dan hun basisschool periode af en gaan na de zomer voor het eerst naar de middelbare school. Dat betekent in veel gevallen dat de kinderen op de fiets een heel stuk moeten fietsen. Een lesje dode hoek is dus niet verkeerd.
De kinderen mogen plaatsnemen in een bus en zien zo zelf wat de chauffeur ziet. Ook zien ze op tv situaties die in het dagelijks leven voorkomen. Want hoe zit het eigenlijk met die vrachtwagenchauffeur? Wat ziet hij wel en wat is voor jou de meest veilige oplossing? “Veilig” wil niet altijd zeggen “volgens de verkeersregels” Ook al heb je voorrang, soms is het gewoon veiliger om de vrachtwagenchauffeur voorrang te geven.
Wil jij met je basisschool naar Risk Factory?
Als ouder zijnde vind ik dit echt een goed initiatief. De leerlingen zijn actief bezig met bepaalde scenario`s en worden als het ware met de neus op de feiten gedrukt. Het laat ze nadenken over bepaalde onderwerpen, ook al zijn het geen dingen waar ze ooit mee te maken hebben gehad. Het is goed om eens een 112-telefoontje gehoord te hebben (ook al is het in scene gezet, de medewerkers van Risk Factory spelen dit goed mee, dus het komt levensecht over) en te weten welke vragen gesteld worden en waar op gelet moet worden. Kinderen onthouden dit soort dingen goed en kunnen de informatie goed terug halen op de momenten dat het echt nodig is.
Qua online veiligheid merkte ik dat er bij veel kinderen toch nog niet helemaal duidelijk was bij ze wat nu wel of niet veilig was. Hier ligt toch echt een taak bij ons, als ouders zijnde, om het daar geregeld even met ze over te hebben.
Voor wat betreft voeding denk ik dus dat Risk Factory nog best iets uitgebreider te werk kan gaan. Volgens mij wisten de kinderen zelf niet zo heel goed wat ze nu met dit stukje voorlichting moesten en hadden ze een beetje het idee dat het weer over suiker moest gaan. “Altijd hetzelfde gezeur over suiker in het drinken.” zullen ze vast gedacht hebben. 😉
Risk Factory Limburg-Noord is sinds eind mei open. De verwachting is dat ze nog een behoorlijke tijd open zullen blijven. Vind jij dit dus ook iets voor de groep 8 leerlingen van de basisschool bij jou in de buurt? Neem dan zeker even een kijkje op de website van Risk Factory.