Een gezonde snack maken: Tips en inspiratie

Gezonde snack maken

Hier is huis zal het niet veel anders gaan als in andere gezinnen. Samen een bordspelletje spelen, heerlijk samen een film kijken. Bij ons in huis hoort hier eigenlijk altijd wel iets lekkers bij. Wat me opviel was dat dat ‘lekkers’ eigenlijk altijd chips of snoep was. Ik besloot deze, voor ons normale, snacks overboord te gooien en voor iets anders te kiezen. Een gezonde snack maken zou toch niet zo lastig zijn? Ik vertel je over mijn ervaring en aan het einde van dit artikel deel ik nog wat lekkere recepten die iets meer werk kosten.

Een gezonde snack maken is hartstikke makkelijk!

Het is lekker weekend en tijd voor een leuke film. “Mama mogen we iets lekkers bij de film?” klinkt het al snel. Natuurlijk mag dat. Zij hebben de taak om een leuke film uit te zoeken en voor de snacks wordt gezorgd. In de winkel heb ik lekkere worteltjes, komkommer, soepstengels, bleekselderij en lente-uitjes gekocht. Even alles snijden en in leuke glaasjes op tafel zetten. Als dip heb ik tzatziki genomen en een dipje van dipsaus kruiden met mayonaise. Ze keken de ogen uit en vroegen wat dit te betekenen had. Waar waren de chips en snoepjes? Ik zei dat ik eens iets anders wilde proberen en graag een gezondere snack op tafel wilde zetten. Ze gaven al snel toe dat ze de groente los erg lekker vonden. Al gauw zaten ze allebei lekker te snacken. Met als resultaat dat ze graag vaker zoiets op tafel wilden hebben.

gezonde snack maken

Tzatziki dip maken

De tzatziki heb ik zelf gemaakt. Dit is heel eenvoudig. Voor de tzatziki gaat 150 gram Griekse yoghurt samen met een eetlepel mayonaise in een kom. Vervolgens pers je een teentje knoflook en voeg je deze toe. Als je wil kun je een beetje peper en zout toevoegen. Voor een lekkere bite voeg ik zelf altijd heel fijn gesneden komkommer aan de tzatziki toe. Vergeet het niet glad te roeren

Gezonde voeding

Het is belangrijk dat de kinderen gezond eten en voldoende groente en fruit binnen krijgen. Een gezonde snack maken is eigenlijk hartstikke eenvoudig, zoals je kunt zien. Zo hebben ze op een leuke manier voldoende gezonde producten tot hun beschikking. De bleekselderij viel bij de kinderen samen met de uitjes niet in de smaak. De rest ging er zo in. Ik moet wel eerlijk zeggen dat de lente-uitjes inderdaad een no-go waren. Al doende leert men zullen we maar zeggen. Ik weet wel wat ik de volgende keer weer op tafel zet.

Een gezonde snack maken die iets meer werk kost

Heb je zin om iets meer tijd in de keuken door te brengen? Ga dan aan de slag met de volgende recepten:

  • Strooi wat kaas over stukjes courgette en zet dit even in de oven
  • Maak groentenchips van verschillende soorten groenten: courgette, pastinaak, rode biet, aardappel. Klein beetje olie erover en in de oven droog krokant bakken.
  • Vul een wrap en snijd deze in kleine stukjes. Voor vulling kun je denken aan kruidenkaas-zalm of (vegetarische) kipfilet-sla-rode pesto.
  • Maak een lekkere pruimen crumble en verdeel deze over kleine bakjes.

Kies jij wel eens voor een gezonde snack op tafel?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.