Review: that Sugar film

Onlangs ontving ik een exemplaar van That Sugar film. Het leek me erg interessant om deze te bekijken aangezien er de laatste jaren zoveel te doen is rondom de hoeveelheid suiker die een mens gemiddeld per dag binnenkrijgt. Ook in verschillende programma`s en op internet zie je verhalen over ‘verstopte’ suikers voorbij komen. Dat is namelijk waar het voornamelijk om draait. De suikers die je binnenkrijgt zonder dat je er erg in hebt. Vandaag dus een film review: that Sugar film.

Inhoudsopgave

Hoeveel suiker?

Eerlijk is eerlijk: ik let ook niet altijd even goed op wat we eten. Op sommige dagen wil ik gewoon gemak, geen gezeur en snel overal vanaf zijn. Over het algemeen drinken de kinderen hier water, ranja of thee maar ik ben niet van het type moeder wat dingen gaat lopen verbieden. Krijgen ze het hier niet, dan waarschijnlijk ergens anders wel. Natuurlijk mag Damiën wel eens een glaasje cola en drinkt Daelyn een glaasje sinas, maar het is geen gewoonte en ik leg ze duidelijk uit wat een gezondere variant is.

Wat ik wel merk bij mijn kinderen na een ‘suikerboost’ ( denk cola en flink wat zoetigheid op een verjaardag ) is dat ze druk worden. Drukker dan ik gewend ben. Ik krijg dan een beetje van die stuiterbalkindjes en ze merken zelf ook dat ze drukker zijn dan normaal. En ik leg ze s`avonds ook uit dat het komt van de suiker die ze ongemerkt hebben binnen gekregen.

That-Sugar-film1

That Sugar Film

Ik vond het interessant om deze film te bekijken. Wat doet suiker met je lichaam en geest, dat is eigenlijk waar het om gaat. Het is een documentaire van 90 minuten waarbij de Australische acteur Damon Gameau, onder begeleiding van een team wetenschappers en voedingsdeskundigen, suiker gaat eten. Hij is namelijk al 3 jaar suikervrij door het leven gegaan. Voor dit experiment eet hij 60 dagen lang voedsel waarmee hij ongeveer 40 theelepels suiker per dag binnen krijgt. Ongeveer het aantal wat wij gemiddeld ongemerkt per dag naar binnen krijgen. Het mooie is dat hij daarbij alleen producten eet die algemeen bekend staan als ‘gezond’.

Wat vonden wij van de film?

Ik keek de film met mijn 9-jarige zoon die zich eigenlijk wel interesseert in zo ongeveer alles om hem heen. Hij heeft met volledige aandacht ademloos de film bekeken ( en ik ook ) en we verbaasden ons beiden over het feit dat er in zoveel ‘gezonde’ producten stiekem toch suiker bleek te zitten. Denk je dat je het goed doet… Tijdens het boodschappen doen die middag zag ik hem ook verpakkingen omdraaien om de hoeveelheid suiker op te zoeken die in het product zaten.

film

Ik vond het erg apart om te zien hoe Damon, een jonge en krachtige man in 60 dagen tijd zo kon veranderen. Niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk merk je dat hij problemen krijgt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan problemen met zijn geheugen en humeur. En dat door gezonde producten eigenlijk. Denk aan yoghurt, mueslirepen en smoothies. Ik denk dat deze film ook echt een eye-opener is voor kinderen. Het zou niet verkeerd zijn om deze film in de hogere basisschool-klassen te laten zien. De documentaire is zo opgezet dat je aandacht erbij blijft. Geen saaie en droge stof. Het was zelfs zo dat Damiën bij het zien van de hoes meteen riep: “Dat is dat kleine mannetje wat door een lichaam kruipt! Die heb ik gezien op tv. Die is echt vet cool!”

Is onze denkwijze veranderd?

Ik moet eerlijk zeggen dat je er wel een beetje meer over gaat nadenken, althans: Damiën en ik. Op zich eten we redelijk gezond met fruit en groenten. Ook brood, yoghurt en meer van dat soort dingen. We drinken vrijwel geen frisdranken en snoep staat hier eigenlijk altijd onaangeroerd op tafel. De kinderen eten liever een bak fruit leeg. Toch draai ik nu de verpakking om en check de hoeveelheid suikers. Verbazingwekkend hoeveel je ongemerkt binnen krijgt. Zoals ik in het begin van dit artikel al vertelde ben ik niet het soort moeder wat dingen gaat verbieden. Ik wil wel dingen bespreekbaar maken en ervoor zorgen dat ze zich bewust zijn van datgene wat ze binnen krijgen.

Winactie

Wil jij deze film ook bekijken? Wij mogen 1 exemplaar weggeven. Geef hieronder in de reacties aan dat je graag meedoet. De winactie loopt tot maandag 15 augustus.

Weet jij hoeveel suiker er in jouw voedsel verstopt zit?

That-Sugar-film2

Deze film kregen wij opgestuurd ter review.

Laura

Mijn naam is Laura, bouwjaar 1982, getrouwd met de liefste van de wereld en moeder van 3.

10 thoughts on “Review: that Sugar film

1. Dit vind ik erg interessant en zou deze dvd daarom ook graag bekijken.
    Zelf heb ik een paar maanden geleden te horen gekregen dat ik diabetes heb en het is daarom ook van belang dat ik mijn suikers flink beperk. Hier kan ik vast veel van op steken.

2. Ik zou het eerst zelf kijken en daarna zou ik hem met de bovenbouw bekijken op school. Hij zou ook nog gebruikt kunnen worden tijdens de info ochtenden voor ouders.

3. Ik doe graag mee naar de winactie, ik ben namelijk erg benieuwd naar deze documentaire! Ik denk dat het heel goed is voor een stukje bewustwording. Ik wil zelf ook een gezondere levensstijl creëren dus deze DVD kan me daarbij vast wat helpen.

4. Zeer interessant! Ik ben de laatste tijd wel aan het opletten dat wij gezonder eten binnen ons gezin maar ik denk dat deze film ons er nog bewuster van kan maken!
    Kortom, ik maak graag kans.

5. Ik ben zeker nieuwsgierig naar deze film. Het is zo lastig om tegenwoordig suikerloos te eten, het zit in overal. Heel benieuwd waarom het niet goed voor ons is en wat het doet.

6. Wat interessant, ik had nog niet eerder van deze film gehoord. Sinds een aantal maanden zijn wij ons aan het richten op suikervrij, het zit echt in heel veel producten. Best lastig om uit te zoeken wat dan een beter alternatief is, we zijn er nog lang niet. Maar ik zou deze film graag samen met mijn man willen zien. Zodat hij dan ook gaat inzien waarom het toch echt beter is om op de toegevoegde suikers te gaan letten!