Geld terug bij vertraging van je vliegtuig?

Krijg je geld terug bij vertraging van je vliegtuig? Ik heb het nooit geweten tot het moment dat ik er mee te maken kreeg. Het zijn ook niet direct de dingen waar je bewust over nadenkt. Vakantie behoort leuk te zijn. Vertragingen, reparaties, andere ongemakken…daar denk je eigenlijk niet bij na. Ik deel ons verhaal en vertel je wat we terugkregen en waarom.

Op huwelijksreis

Toen we besloten om te gaan trouwen waren we eigenlijk niet van plan om ook echt op huwelijksreis te gaan. Het geld zou in de bruiloft zelf gaan zitten. Maar soms veranderen situaties waardoor wij besloten om wel voor een huwelijksreis te kiezen in plaats van voor een weekendje weg in eigen land. De bruiloft was klein en gezellig met de mensen die we er echt bij wilden hebben. De huwelijksreis kon daarom wat luxer worden dan we in eerste instantie gepland hadden. In plaats van een weekendje Scheveningen werden het 3 weken Bali.

Mijn moeder is geweldig met reizen en prijzen. Zo ging ze op zoek naar goedkope tickets voor ons. Goedkoop voor Bali dan want het was een flinke hap uit ons budget. Voor twee retourtickets waren we €1350 kwijt. De hotels en taxi`s boekten we apart. Zo konden we gaan en staan waar we wilden en zaten we niet ‘vast’ aan 1 hotel. We wilden deze unieke kans grijpen om het eiland te verkennen.

sneeuw

Vertraging

Twee dagen na ons huwelijk ( eind november ) zaten we in de auto onderweg naar het vliegveld. We moesten een paar uur rijden en zouden daar in een hotel overnachten. Zo hoefden we de volgende dag niet zo vroeg uit de veren maar konden we rustig gaan ontbijten en vervolgens met de bus naar het vliegveld gaan. Eenmaal daar aangekomen begon het te sneeuwen. En behoorlijk. De piloten van het vliegtuig liepen verwonderd rond, die hadden volgens mij nog nooit sneeuw gezien. En dat maakte me een beetje bang. Ze wisten toch wel hoe ze moesten opstijgen als er wat sneeuw lag?

Eenmaal in het vliegtuig bleek dat het niet zo soepeltjes verliep. Na een aantal pogingen om op te stijgen bleef het vliegtuig aan de grond en wij mochten er niet uit. Uiteindelijk vertrokken we pas 9 uur later dan gepland en ik wist dat we onze aansluitende vlucht gingen missen. Wat er dan moest gebeuren wist ik niet, het vliegtuigpersoneel had er geen duidelijk antwoord op.

Het hotel werd geregeld

We zijn geland in Taipei en daar moesten we uit het vliegtuig. Het personeel wilde ons niet te woord staan maar probeerde ons zo snel mogelijk richting buiten te krijgen. Andere passagiers in het vliegtuig moesten ook naar Bali en moesten nu ook verplicht overnachten in Taipei. Deze man vertelde ons in het Duits dat we mee moesten komen met hem, een verklaring halen. We moesten ons niet zomaar naar buiten laten duwen. Uiteindelijk hebben we na lang zeuren die verklaring van de vliegtuigmaatschappij gekregen. Wat ik er mee moest wist ik op dat moment nog niet, maar de Duitser leek gerust dus was ik dat ook.

In een busje werden we weggebracht naar een superdeluxe hotel. Het diner werd geregeld, een kamer werd geboekt en we kregen te horen dat we de volgende dag weer opgehaald zouden worden. In het hotel kon ik gebruik maken van internet en zo mailde ik mijn moeder wat er gebeurt was en waar we zaten. Later kreeg ik een berichtje van haar dat ze mijn rechtsbijstandsverzekering had gebeld en dat ik contact met ze moest opnemen als ik weer thuis was.

vliegveld

Eenmaal thuis

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen moment meer heb nagedacht over de vertraging en die verklaring toen ik eenmaal thuis was. We hadden een mooie vakantie gehad en voor de rest was alles vrij soepel verlopen. Ook de terugreis ging prima. Thuisgekomen werden we opgeslokt door de feestdagen ( het was bijna kerst ) en waren we druk met onze verhuizing.

In januari kreeg ik telefoon van mijn rechtsbijstand. Hoe mijn vakantie geweest was. Ik dacht er geen moment over na en vertelde honderduit over mijn vakantie op Bali. Uiteindelijk vroeg de man hoe het met de vertraging zat. Daar had mijn moeder over gebeld. O, ja…die vertraging. Klopt. Ik vertelde wat er gebeurd was, dat het te maken had met motorproblemen of zoiets. “Heb je een verklaring van de vliegtuigmaatschappij?” was zijn vraag. Ja, die had ik en die kon ik doormailen.

Even later belde hij me terug. De verklaring was goed. Zou het aan de onverwachte sneeuwval gelegen hebben, dan was het pech hebben voor ons, maar nu het motorproblemen bleken te zijn geweest hadden we geluk. Of ik mijn rekeningnummer aan hem wilde doorgeven, dan kregen we €600 per persoon terug gestort op onze rekening.

We kregen dus €1200 terug vanwege die vertraging. Iets wat we totaal niet verwacht hadden maar waar we ontzettend blij mee waren. Ik ben die Duitse man nog steeds dankbaar voor het feit dat hij zo heeft zitten zeuren om die verklaring. En ook mijn moeder omdat ze contact heeft opgenomen met de rechtsbijstand.

Wist jij dat je geld kon terugkrijgen bij een vertraging?

Wil jij weten of jij recht hebt op een vergoeding bij een vertraging? Check dan je rechtsbijstandverzekering of Arag Flight Claim. Zorg in elk geval voor een verklaring van de vliegtuigmaatschappij met daarop de reden van vertraging. Dit vergemakkelijkt het hele proces.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *