Einde van de vakantie

Die laatste paar dagen op het Indonesische eiland Bali staan voor mijn moeder in het teken van afscheid nemen. Het einde van de vakantie is in zicht. Een dubbel gevoel. Na een maand gaat ze weer terug naar huis, naar haar kinderen en kleinkinderen. Maar ze laat ook een plek achter die als thuis voelt. Moeilijk…

Inhoudsopgave

De laatste dagen

Ik heb lekker een paar dagen ‘alles mag en niets moet’ gedaan. Een beetje gelopen, een beetje op het strand gelegen en in het hotel aan het zwembad. Gewoon lekker relaxen. Volgende week moet ik weer volle bak er tegen aan tot…..ja tot wanneer?

Mijn eerstvolgende weekendje weg staat pas begin augustus met Daelyn gepland naar Harderwijk. Ze wilde graag qualitytime voor haar communie. Daar zeg ik natuurlijk geen “nee” tegen. We gaan dan samen naar Harderwijk voor 2 nachtjes. Samen naar het dolfinarium en het gewoon gezellig maken. Het weekend daarna ga ik met Damiën een nachtje naar Scheveningen. Ieder jaar ga ik wel ergens naar toe met ze. Ze mogen dan zelf kiezen waar naar toe. Een weekendje weg met oma is iets waar ze altijd naar uit kijken.

Barbecue

Gisterenmorgen heb ik met Heleen, Lex en Ankie met Franklin afgesproken op pantai Karang, om daar samen te kletsen en wat te drinken. Het was heel erg gezellig! Ik had een uitnodiging gekregen van Daniel om die avond bij hem thuis, samen met Heleen, Lex, Lida, Walter en nog een paar andere gasten, te komen barbecueën. Die barbecue organiseert hij ieder jaar als een teken van dankbaarheid naar Lida en Walter toe.

Zij waren het, die Daniel hebben geholpen door middel van het maken van een website 10 jaar geleden. Zo kon hij zijn bedrijfje vorm geven. Prachtig om te zien wat er in die 10 jaar is gebeurt met dat gezin. Hij heeft momenteel 5 chauffeurs in dienst (waaronder Wayan waar ik van de week mee ben weggeweest) en hij is in het bezit van een goede verzekering en een vergunning om toeristen te mogen vervoeren. Hij heeft zijn eigen huis waar hij o zo trots op is. Heel bijzonder! Walter besteedt er nog steeds heel veel tijd aan, maar doet dit heel graag voor Daniel. Mocht je op zoek zijn naar een chauffeur op Bali: Daniel is te bereiken via zijn website of onder nummer: +628123652809, ik kan hem van harte aanbevelen.

Daniel zelf kwam me ophalen om half 4, nadat hij Heleen, Lex, Lida en Walter had opgehaald. We reden naar zijn huis, ongeveer 20 minuutjes rijden van Sanur. Eerst volgde een kennismaking met zijn familie en zijn chauffeurs. Iedere chauffeur van Daniel helpt mee om de barbecue tot een succes te maken. Zijn vrouw stond in de keuken van alles klaar te maken. Stoelen, banken en tafeltjes werden in de grote garage gedragen en de chauffeurs waren aan het hakken, snijden en aan het rijgen. Geweldig om te zien.

Heerlijke avond!

Eerst werd er koffie en thee geschonken, daarna water, fris en een biertje. Ze hadden werkelijk voor alles gezorgd. De barbecue werd aangestoken, hij was echt piepklein en ze gingen helemaal los. Een half uurtje later werd achter tegen de muur een soort tafel gedekt en daar werd alles op gezet. Een soort lopend buffet. In een vrij korte tijd hadden ze een complete maaltijd verzorgd. Eerst mochten de gasten opscheppen, dan Daniel zijn vrouw en de chauffeurs en als laatste de kinderen. Het eten was echt super lekker!!

Op een gegeven moment, na het eten, stonden Heleen en Lida op en liepen naar de keuken. Zij hadden als verrassing voor het toetje gezorgd. Tompoezen die je bij ons in die kant en klaar verpakkingen kunt kopen. Ze zijn heel erg zoet, maar dat vinden Indonesiërs juist erg lekker. Je had ze moeten zien smullen. We hebben een heel leuke avond gehad en rond 10 uur in de avond heeft Gusti ons weer naar Sanur gebracht. Wat was dit leuk en gezellig. Ik heb genoten van deze avond. Thanks voor de uitnodiging!!!

White House restaurant Bali

Vanmorgen tijdens het ontbijt kwam Peter op de koffie. We hebben gezellig weer zitten keuvelen en toen hij weg was, ben ik aan het zwembad gaan liggen. Tussendoor heb ik mijn koffer al grotendeels ingepakt, het hoeft maar klaar te zijn. Ik wilde vanavond naar een restaurant gaan, dicht bij Hardy’s, The White House. Er stonden goede recensies over op Tripadvisor en ik wilde er deze vakantie echt wel een keertje gaan eten.

Ik was maandagmiddag er naar toe gelopen, maar het was dicht rond half 1…nou ja, dan straks maar nog een keer. Helaas voor mij, maandagavond ook dicht. 2 Keer voor niets die kant op gelopen in die hitte. Bleek achteraf dat ze op maandag gesloten zijn….wist ik veel. 😉

Er zit hier ook een Australische man, die vroeg of hij niet met mij mee mocht gaan als gezelschap om te eten. Ja hoor, mij prima. Ik heb al een paar keer ’s morgens met hem ontbeten, maar hij is zo saai…..Eten kan wel dan. Lekker gegeten in The White House en nog een kop koffie daar gedronken en weer terug gewandeld naar Kesumasari. Het was inmiddels kwart over 8 en de saaie meneer moest naar zijn bed om te slapen…..Ik ben dus maar even achter mijn laptop gekropen en heb mijn dagen bijgewerkt.

Online inchecken

Ik had ook een mail van Singapore Airlines om online in te checken. Dat heb ik maar eerst gedaan en mijn vertrek vrijdag is een feit. Mijn vluchten zijn allemaal bevestigd. Helaas pindakaas, nieuwe plannen maken voor volgend jaar dan maar weer.

Ik ben ook weer blij om naar huis te gaan hoor, blij om mijn kinderen, kleinkinderen, vrienden en zeker niet als laatste mijn hondenkind Beau in mijn armen te sluiten. Ik kijk er naar uit. Zondag lekker een feestje van Daelyn haar communie en ’s avonds met hun naar mijn/ons favoriete restaurant samen eten. Ik heb nog ruim anderhalve dag hier, dus even alles nog eruit halen wat er in die anderhalve dag kan.

De laatste uurtjes

Wat zijn die 4 weken omgevlogen. Ik heb het echt onwijs naar mijn zin gehad! Echt voor herhaling vatbaar om in mijn eentje naar Bali te gaan. Er zal me dan ook niets van weerhouden om het weer te doen.

De één na laatste dag lekker een stranddag gehad, gewoon helemaal niets en genieten van zon, zee, strand en de mensen om me heen. Lekker gegeten bij Titie, waar ik ook altijd een bedje huur als ik in Sanur naar het strand ga. ’s Avonds naar Indra geweest om afscheid te nemen en nog even gezellig gekletst. Denny was nog in Jakarta bij zijn familie en er was nu een andere zanger voor hem in de plaats. Geloof me, hij kan echt niet aan Denny tippen!

Ik had voor de laatste dag bij Sanctuary Bali Spa gereserveerd, zodat ik weer fris en fruitig het vliegtuig in kon gaan. Een heerlijke massage, een gezichtsbehandeling van anderhalf uur, een manicure en een pedicure. Ik was 3 en een half uur “onder de pannen” en ik maak er graag gebruik van als ik op Bali ben en dat alles voor omgerekend 25 euro. Ik heb genoten!

Taxi weer genomen naar Kesumasari na afloop en mijn laatste spullen bij elkaar gezocht, in de douche geweest en nog even wat gegeten in de warung aan zee. Het wachten was op Wayan, die me om 4 uur op zou komen halen. Inderdaad, stipt op tijd. Had ook niet anders verwacht van hem. Afscheid genomen van Nyoman en de jongens van Kesumasari en de trip naar het vliegveld was een feit.

Vliegveld Bali

Een half uurtje later waren we in Denpasar, Ngurah Rai Airport, mijn koffer werd door Wayan uit zijn bus gehaald en op het trottoir gezet en een stevige omhelzing was het afscheid. Nog even zwaaien en ik vervolgde mijn weg naar het insealen van mijn koffer hoekje. 80.000 rph, wat wil zeggen 4,80 euro. Dat is wat anders dan de 17 euro die ik op Schiphol heb betaald. Het inchecken verliep heel snel doordat ik reeds 2 dagen van te voren online had ingecheckt. Daarna door de security, wat ook heel snel ging, en wat winkeltjes gekeken. Nog even ergens iets gedronken en het was al tijd om naar de gate te gaan.

Alles verliep heel goed en snel. Ik had eerst een vlucht naar Singapore, waar ik enkel uit het vliegtuig moest en weer naar een andere gate en de grootste trip moest beginnen (12 en een half uur). Zodra je hoog in de lucht bent, komen ze alweer met eten en drinken. Het eten is best wel lekker voor vliegtuigeten bij Singapore Airlines, trouwens met alle maatschappijen waarmee wij zijn gevlogen was het eten niet slecht.

Ik ben schijnbaar in slaap gevallen want toen ik op mijn vluchtschema keek op de monitor moest ik nog 5 en een half uur. Dat scheelt, ik had een heel stuk overgeslagen. We gingen landen op Schiphol en het was een heerlijke zachte landing. De piloot had een goede weg gekozen! Enkel weer het wachten op het koffer vind ik een ramp. 3 Kwartier tot een uur ben je al snel verder. Maar toen ik hem dan toch van de band af had geplukt, dan sta je ook zo in de aankomsthal.

Fijn om thuis te zijn

In die aankomsthal stond mijn beste vriendin Christien al op me te wachten. Toch fijn om ook weer terug te zijn! Nog samen even gaan ontbijten bij Van der Valk in Breukelen en bij gekletst. Daarna richting huis en dan snel naar mijn kinderen en kleinkinderen. Ik was niet moe en dat kwam heel goed uit. Kon ik uitgerust kroelen met de kleintjes en Laura nog wat helpen met de voorbereidingen van Daelyn haar communie voor de volgende dag.

Ik kan terugkijken op 4 fantastische weken Bali, waar ik alle plekjes heb bezocht waar ik Jan heb uitgestrooid, waar ik mijn vrienden weer heb ontmoet, nieuwe vrienden weer gemaakt en niet op de laatste plaats…weer nieuwe herinneringen heb gemaakt. Dag mijn 2e thuisland, dag Bali, tot volgend jaar weer……

Laura

Mijn naam is Laura, bouwjaar 1982, getrouwd met de liefste van de wereld en moeder van 3.