Sanur

Afgelopen woensdag kon je al lezen dat mijn moeder in haar uppie op vakantie is naar Bali, Indonesië om daar een rondreis te maken. Ik vind zoiets echt hartstikke stoer, ik zou het zelf niet eens durven. Het leek ons leuk als mijn moeder een dagboekje bij zou houden van haar reis. Vandaag lees je deel 2. Ze begint haar avontuur in het dorpje Sanur.

Inhoudsopgave

Eten in Sanur

Zondag heb ik een beetje rustig aan gedaan natuurlijk, ik was net aangekomen na een lange vliegreis en ik zat toch een beetje met die 6 uur tijdverschil. Ik heb even met Nyoman en Kerta gekeuveld en een kop koffie gedronken. Daarna heb ik afscheid genomen van Kerta en besloot ik mijn koffer uit te gaan pakken en een douche te nemen. Even iets luchtigers aangetrokken en naar Titie’s warung gelopen. Dat is een warung (eettentje) aan het strand, waar je lekker kunt eten voor niet al te veel geld. Ook kun je een bedje huren met een parasol als je dat zou willen. Ik heb me tegoed gedaan aan een verse watermeloensap zonder suiker en een bordje bami goreng. Heerlijk!! Alles vers gemaakt en samen voor nog geen 3 euro. Ik kon er weer tegenaan!

Je hebt op Bali verschillende eetgelegen, van spotgoedkoop (de karretjes langs de weg), warungs en “gewone” restaurants die duurder zijn dan de karretjes en de warungs. Ik ga proberen de duidelijke verschillen neer te zetten.

Karretjes langs de weg

Hier gaat meestal de locale bevolking hun eten ophalen als ze “buiten” de deur willen eten. Een local heeft het karretje in zijn eigen (misschien geleend geld) bezit. Je betaald als toerist voor het eten ongeveer 10.000 roepia, dat is ongeveer 60 cent voor een maaltijd. ( Locals betalen 5000 roepia ) Het is niet aan te bevelen voor toeristen, omdat onze magen daar gewoonweg niet tegen bestand zijn. Het kan natuurlijk altijd goed gaan, maar het kan ook zeker fout gaan. Ik ga dat risico (op 1 keer na dan, omdat het toen niet anders kon) niet lopen.

Warung

De warungs kunnen overal liggen, in alle straatjes en steegjes of aan het strand en worden altijd door locals gerund. Je kunt er voor heel erg weinig geld een lekkere en volledige maaltijd krijgen. Soms is de menukaart klein, maar ook vaak uitgebreid. Een voordeel dat er ook nog bij komt is dat je in een warung geen 15% belasting boven op het bedrag moet betalen. Je kunt al een maaltijd hebben voor €1,50. Prijzen kunnen ook rond de €4 liggen, het is maar net wat je uitzoekt.

Restaurant

In een restaurant, waar er natuurlijk ook heel erg veel van zijn, is het allemaal wat luxer en dus ook duurder. Er staan ook vaak locals in maar het restaurant zelf is vaak van iemand die zijn geld belegd. In vergelijking met Nederland is het evengoed een schijntje wat je hier betaald. Voor een maaltijd met drinken betaal je tussen de 8 en 12 euro in een doorsnee restaurant, uitzonderingen daargelaten uiteraard. Je betaald sowieso 15% bovenop je eet en drinkbedrag. In een restaurant is het niet altijd lekkerder of gezelliger als in een warung, het is maar net waar jij je voorkeur aan geeft.

Je kunt bijvoorbeeld heel goed op Tripadvisor kijken naar de restaurants en warungs per plaats en hoe die gewaardeerd worden door de vakantiegangers. Ditzelfde geldt ook voor de hotels, homestays, B&B’s en attracties. Ik vind het een heel goede leidraad en zeker aan te raden deze site even te checken voor je aan je Bali-avontuur begint.

Kesumasari Beach Hotel Sanur

Mijn avontuur op Bali begint dus in Sanur waar ik logeer in het Kesumasari Beach hotel. ( klik )  Het ligt slechts 25 meter van het strand. Het is een klein complex waar 12 kamers (huisjes) op liggen. Met airco, zonder airco, oude en nieuwe ( gerenoveerde ) kamers. Ook is er een zwembad waar je heerlijk in kunt afkoelen. Geen drukte, geen harde muziek maar lekker rustig met heerlijke ligbedjes aan het zwembad.

Het is een heel oud complex en heeft super prijzen voor de kamers. Afhankelijk van je kamer betaal je tussen de 400.000 en 550.000 roepia`s per kamer. Gezien de huidige koers ( €60 euro voor 1 miljoen roepia`s ) betaal je dus tussen de €24 en €33 per kamer. Dit is inclusief ontbijt en toeristenbelasting.

De kamers zijn netjes, schoon en hebben ruimte genoeg met een douche of bad, een koelkastje, een tv en een eigen terras met een zitje. In de ochtend heb je een goed meerkeuze ontbijt. Het is er heerlijk vertoeven. Ik heb in de loop der jaren verschillende kamers geprobeerd, maar ik ga zelf voor de oude identieke kamers in Balinese stijl met boxspring.

Hotels in Sanur

Een rondreis door Bali kun je op verschillende manieren boeken. Je kunt ervoor kiezen om een all-in pakketreis bij een reisagent te boeken. Dat is eenvoudig en je hoeft je nergens om te bekommeren. Ik heb er altijd voor gekozen om de vliegreis te boeken en zelf op zoek te gaan naar hotels of homestays. Ik bedenk me wat ik wil zien, welke dorpen ik wil bezoeken en ga dan op zoek naar een verblijfplaats. Dat boek ik dan direct bij de eigenaren. Op deze manier kom je ook bij de kleine pareltjes die je anders misschien nooit gezien zou hebben.

In en rondom Sanur zijn heel veel hotels, homestays en appartementen. Het is simpelweg google gebruiken of via Facebook in de speciale Bali groepen om advies vragen. Accommodaties heb je echt in alle prijsklassen, wat je maar wilt of kunt betalen. Je hebt er al een kamer voor 10 euro per nacht, maar ook eentje voor 300 euro. Ik ben niet veeleisend, als het maar schoon is en als de bedden maar goed zijn. Bij Kesumasari komen dezelfde mensen al heel veel jaren en ze komen ook steeds terug. Ook voor een langer verblijf bijvoorbeeld om te overwinteren voor 6 maanden.

Maar nu even terug waar we waren…..weer terug in het hotel, merkte ik dat ik toch wel erg moe was. Dus ik besloot een middagslaap te gaan doen van 2 uurtjes. Daarna heb ik weer een douche genomen om wakker te worden, iets gedronken en later ben ik wat gaan eten bij het strand in een nieuwe warung. Dat was ook erg lekker en goed klaargemaakt. Ik ben op tijd mijn bed in gegaan, om wat bij te slapen, voor zover dat kan.

Bijkletsen met lieve vrienden

Ik ben een paar keer wakker geworden natuurlijk, maar dat mag de pret niet drukken. Toch heb ik heerlijk geslapen. Ik heb een lekker ontbijtje genuttigd en even later hoorde ik: “Goedemorgen Lilian.” Ach, daar kwam goede vriend Peter die ik al vanaf het eerste jaar Bali (2008 dus) ken.

Peter heb ik destijds leren kennen doordat hij een internetcafe had in Sanur. Destijds had je nog geen wifi of telefoons met internet natuurlijk. Hyves (een soort Facebook, maar dan anders) vierde destijds hoogtijdagen en ik had me daar aangemeld op een Balipagina. Zo kwam ik dus bij Peter terecht. Toen we aankwamen in 2008, hebben we hem opgezocht in zijn internetcafe en kennisgemaakt. Er is een mooie vriendschap door ontstaan en ieder jaar hebben we elkaar weer opgezocht. Ik neem altijd wat lekkers vanuit Nederland voor hem mee, wat hier op Bali zeer gewaardeerd word. We hebben heerlijk zitten te kletsen met natuurlijk Bali koffie erbij toen de volgende bekende kwam: Martin.

Cadeautjes meenemen

Martin had een oproepje online geplaatst of iemand 3 kleurenstiften (rood, wit, blauw) wilde meenemen als hij of zij naar Bali kwam. Dat wilde ik natuurlijk wel voor hem meenemen. Het was om Koningsdag te vieren hier op Bali. Na mijn werk vrijdag ben ik nog verschillende winkels van Action, Kruidvat en Dio af gegaan…overal uitverkocht natuurlijk. Bij de allerlaatste Action kon ik er nog 4 krijgen. Martin was helemaal blij. Leuk is dat! Je kunt iemand met iets heel kleins en weinig blij maken. Kleine moeite.

Nadat Peter was weggegaan ben ik een stukje gaan lopen. Even langs zee en gekeken tot over het rif. Ik besloot dat ik een massage wilde gaan nemen dus ik heb de koe gelijk bij de horens gepakt en ben naar de massagesalon gelopen. Ik kon er om 12 uur terecht dus even bij de buren warung Kecil (Kecil betekent klein) gaan zitten en een sapje genomen. Daarna genoten van een heerlijke massage van 1 uur en voetreflexmassage van 3 kwartier. Die massages zijn een echte aanrader! Je betaald hier haast niets, 70.000 roepia en met de huidige koers is dat net €4.

Eenmaal terug in het hotel heb ik me op mijn gemak gedoucht en spulletjes bij elkaar gezocht die ik mee wilde nemen naar Mara en Odji. Daar had ik ook een afspraak mee, ik zou daar een leuke middag/avond hebben met Nancy en Terry erbij. Nancy ken ik ook al heel erg lang van facebook, maar vorig jaar heb ik haar echt pas mogen ontmoeten. Ook schatten van mensen.

Odji had weer overheerlijk gekookt en het was heel fijn die lieverds na 1 jaar weer te zien. Mara is een paar jaar geleden erg ziek geweest, gelukkig is ze weer helemaal daarvan hersteld. Ze wonen al heel lang in Sanur en ieder jaar ontmoeten we elkaar. Die ontmoetingen zijn altijd als de dag van gisteren, net alsof dat jaar er helemaal niet is geweest. Odji heeft me ’s avonds laat teruggebracht naar het hotel en ik kon terugkijken op een geweldig mooie dag. Tevreden kon ik aan mijn nachtrust beginnen.

Volgende keer kun je meer lezen over Lilian`s avonturen. Ze blijft nog een paar dagen in Sanur maar trekt dan toch verder. Er is namelijk zoveel moois te zien op Bali.

Laura

Mijn naam is Laura, bouwjaar 1982, getrouwd met de liefste van de wereld en moeder van 3.